Na pytanie: Gdzie mieszka Św. Mikołaj?
- starali się znaleźć odpowiedź uczniowie klasy IIIe ze Szkoły Podstawowej Nr
3 w Darłowie.
W piątek 3 grudnia 2004 r. odbyły się
wyjątkowe zajęcia realizowane w ramach innowacji pedagogicznej "Edukacja
europejska
w nauczaniu zintegrowanym". Przygotowaliśmy się do tego dnia szczególnie
starannie. Dzieci przy pomocy swoich rodziców wykonały wspaniałą dekorację
sali, na którą składały się plakaty o Finlandii, flagi tego państwa, rysunki,
maskotki: reniferów, Mikołajów, Muminków. Uczniowie przynieśli ogromną ilość
materiałów z książek, czasopism i internetu. Każde dziecko ze mną na czele
miało czerwony element stroju i czapkę Mikołaja.
Zajęcia miały formę otwartą. Zaprosiłam na
nie nauczycieli nauczania zintegrowanego z naszej szkoły, którzy mieli okazję
obserwować zajęcia przez cztery godziny lekcyjne. Uczniowie byli przygotowani
na godne przyjęcie gości. Witaliśmy ich fińskim "dzień dobry", czyli "hyvää
huomenta" (czyt. hywa huomenta) i żegnaliśmy "do widzenia", czyli fińskim "näkemiin"
(czyt. nekemjin).
Celem głównym zajęć było rozbudzenie
zainteresowań Finlandią, narodem fińskim i jego kulturą. Rozmawialiśmy o
Laponii i Lapończykach, którzy hodują renifery; o zorzy polarnej, którą można
oglądać za kołem podbiegunowym; o saunie, która jest sposobem Finów na
utrzymanie higieny i dobrej kondycji zdrowotnej; o Muminkach, które
stworzyła, ku uciesze dzieci fińska pisarka Tove Jansson; o Nokii, fińskiej
firmie produkującej najpopularniejsze telefony komórkowe, z której pochodzi
co 3 telefon komórkowy na świecie. Wreszcie
rozmawialiśmy
także o skoczkach narciarskich rodem z Finlandii, którzy stanowią poważną
konkurencję dla Adama Małysza, no i oczywiście o Ravaniemi, bajecznym fińskim
miasteczku w Laponii, gdzie w chacie z bali mieszka Św. Mikołaj. Najwięcej
listów do niego piszą oczywiście mali Polacy.
Dzieci poznały także baśń fińską, śpiewały
piosenki o Św. Mikołaju, wykonywały różne zadania związane z Finlandią
przygotowane na kartach pracy i z podręcznika "Przyjaciele Europy". Był to
dzień pełen wrażeń dla dzieci i nauczycieli.
Kilka słów o programie
W Szkole Podstawowej Nr 3 nauczyciele
realizują wiele programów autorskich, które stworzyli, aby uatrakcyjnić
zajęcia i aktywizować młodzież do różnych działań. Pomysł napisania programu
o krajach europejskich wziął się z zainteresowania dzieci ciekawostkami ze
świata, chęci rozmawiania o tym i dzielenia się wrażeniami z podróży.
Niektórzy uczniowie podróżowali wraz z rodzicami za granicę i mogli podzielić
się z pozostałymi tym co zobaczyli. Reszta chłonęła opowieści z wyjazdów,
zadawała wiele pytań. Spontanicznie dzieci przyniosły mapę Europy i
zaproponowali, aby powiesić ją w klasie. Moją prywatną pasję podróżowania
plus zainteresowania uczniów postanowiłam zatem przełożyć na program
nauczania, którego treści sprostają zainteresowaniom dzieci i wyjdą im
naprzeciw. Chciałam, by zajęcia o Europie w klasie II i III były dla dzieci
kluczem do poznawania Europy i świata.
Tematyka europejska stała się popularna i modna od chwili
wejścia Polski do Unii Europejskiej. Dzieci stykają się w telewizji,
internecie, prasie z terminami:
euro, Unia Europejska, zmiana waluty itp. Przysłuchują się rozmowom na ten
temat. To wszystko krąży wokół uczniów jak satelity wokół Ziemi. Brakuje
jednak spójności i usystematyzowania tych wiadomości na poziomie dzieci w
wieku 8-10 lat. Uczniowie chcą wiedzieć więcej, dzielić się swoją wiedzą z
rówieśnikami. Moim zdaniem jednym z najodpowiedniejszych miejsc, gdzie
dziecko powinno zetknąć się z wiadomościami o Europie jest szkoła. Już od
klasy pierwszej dzieci uczą się wszak języków obcych, niech więc też od klas
początkowych rozmawiają o różnych krajach, o tym jak żyją ich rówieśnicy w
Finlandii, Hiszpanii czy Grecji.
Zajęcia o Europie odbywają się raz w
miesiącu w ciągu całego roku nauki. Do chwili obecnej uczniowie klasy IIIe
poznali: Niemcy, Holandię, Belgię, Luksemburg, Francję, Włochy, Austrię (w
klasie II) oraz Grecję, Hiszpanię, Portugalię i Finlandię (w klasie III). Do
wszystkich zajęć przygotowujemy się bardzo starannie. Zawsze mamy wiele
materiałów. Dzieci przynoszą zdjęcia, pamiątki, różne gadżety
charakterystyczne dla kraju, o którym mówimy. Zajęcia są zawsze nie tylko
okazją do nauki i poznania innych, ale także wspaniałą zabawą.
Dorota Krajczyńska-Gruba
|