Jesienne, słoneczne południe w Szkole Podstawowej nr 3,
czyli
o sprawdzianie kompetencji w klasie szóstej.
Choć 13. grudnia słońca było
jak na lekarstwo, 127 szóstoklasistów darłowskiej „Trójki” w słonecznej
aurze stanęło przed trudnym i ważnym wyzwaniem – sprawdzianem, zwanym
popularnie testem kompetencji. Tegoroczny próbny sprawdzian po klasie
szóstej szkoły podstawowej nosił tytuł „Słońce”.
O godzinie
1200 pełni zaangażowania, z lekką tremą, uczniowie klas szóstych
przystąpili do godzinnego egzaminu.
Test składał
się z 20 zadań wielokrotnego wyboru i 5 zadań otwartych. Sprawdzał
umiejętności czytania ze zrozumieniem, pisania na zadany temat, logicznego
rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Pytania i polecenia dotyczyły znajomości zagadnień z różnych dziedzin i
przedmiotów – języka polskiego, historii, przyrody i matematyki.
Umiejętność
czytania ze zrozumieniem nasi uczniowie mogli sprawdzić, wykorzystując
fragmenty powieści A.Szklarskiego Tomek u źródeł Amazonki czy hasło ze
Słownika mitów i tradycji kultury. Udzielali rad w formie instrukcji
-ostrzeżenia i redagowali opowiadanie o letniej przygodzie. Musieli odczytać
z mapy informacje i wskazać miasto leżące w najcieplejszym rejonie
Polski, a także rozpoznać cechy charakterystyczne przemian zachodzących w
środowisku oraz obliczyć w złotówkach wartość 561 litrów wody mineralnej.
Nim emocje
na dobre opadły, uczniowie każdej klasy sprawdzili poprawność swoich
odpowiedzi podczas poegzaminacyjnego spotkania z nauczycielem,
zorganizowanego w celu omówienia i wspólnego rozwiązania testu.
Ostateczne
wyniki sprawdzianu będą znane już w styczniu.
Próbny
sprawdzian ma przede wszystkim
dostarczyć informacji o możliwościach intelektualnych, umiejętnościach
ucznia, jego osiągnięciach i brakach. Dla nauczycieli i uczniów wyniki testu
będą wskazówką, jakie umiejętności należy jeszcze przećwiczyć, na jakie
zagadnienia zwrócić uwagę, przygotowując się do właściwego sprawdzianu, który
odbędzie się 4. kwietnia 2006 roku.
Anna
Rudzka
|