Po półrocznym zmaganiu naszych uczniów z nauką przyszedł czas na upragniony i
długo oczekiwany odpoczynek. Dla dzieci, które ferie spędzały w Darłowie,
szkoła zorganizowała i zaplanowała szereg atrakcyjnych zajęć. Zostały one tak
zaplanowane, aby bez względu na wiek i płeć każdy z uczniów mógł znaleźć coś
dla siebie i w sposób aktywny, a zarazem miły oraz ciekawy spędzić czas.
Dzieci chętnie uczestniczyły w spotkaniach, dzięki czemu poznały społecznie
akceptowane sposoby zagospodarowania wolnego czasu. Zintegrowały się także z
grupą i nawiązały więzi koleżeńskie.
Dla uczniów interesujących się przyrodą i informatyką, panie przygotowały
ciekawe zajęcia, podczas których dzieci miały możliwość wykonywania prostych
doświadczeń przyrodniczych oraz obserwować bardziej skomplikowane
eksperymenty wykonywane przez opiekunów. Były to: „nieniutonowska ciecz”,
lampa ledowa, wulkan, gumowe jajko czy badanie i rysowanie mapy języka. W
doświadczeniach wykorzystywano ogólnie dostępne produkty. Zajęcia cieszyły
się dużym zainteresowaniem, a poprzez wspólną zabawę dzieci uczyły się
obserwacji, analizowania i wnioskowania.
W czasie ferii prowadzone były również zajęcia matematyczne. Uczniowie
ćwiczyli spostrzegawczość, koncentrację uwagi i logiczne myślenie. Hasło
„Pomyśl, Ułóż, Sprawdź” towarzyszyło codziennie uczestnikom, którzy
rywalizowali ze sobą w rozwiązywaniu łamigłówek, krzyżówek i wykreślanek.
W ramach zajęć „Gry i zabawy” dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych,
które sprzyjały rozwijaniu pozytywnej samooceny, uczyły akceptacji siebie i
kolegów, rozbudzały poczucie bezpieczeństwa i sprawiały, iż uczestnicy dobrze
czuli się w grupie i z grupą.
W czasie zajęć plastycznych uczniowie wykonywali prace technikami malarskimi,
rysunkiem oraz grafiką. Tematem zajęć było: studium twarzy – „Jak narysować
twarz?”, „Ferie moich marzeń”, „Kostium karnawałowy” oraz komiks. Pracowali
nad stworzeniem pięknych laurek z okazji Dnia Babci i Dziadka, ozdobnych
pudełek czy też pięknych motyli.
Uczniowie uczestniczący w zajęciach chętnie wykonywali swoje zdania. W
trakcie ich trwania rozwijali swoją ekspresję plastyczną oraz wyobraźnię i
wrażliwość na kontakt ze sztuką.
Zajęcia rozwijające zainteresowania dostosowane zostały do
indywidualnych zamiłowań oraz potrzeb uczniów. Był to taniec, gry planszowe
rozwijające logiczne myślenie, zabawy słowne wzbogacające słownictwo oraz
filmy edukacyjne dotyczące tematyki kosmosu.
Na zajęciach „Zmagania z ekologią” dzieci mogły nauczyć się rozpoznawania
pospolitych gatunków drzew iglastych na naturalnych okazach, układając domino
poznały tropy leśnych zwierząt. Zapoznały się z zagadnieniami dotyczącymi
efektu cieplarnianego, dziury ozonowej oraz kwaśnych dreszczów, które zostały
wyjaśnione prostymi doświadczeniami. Poznały także tajniki ekoznaków, które
umieszczane są na produktach czy ich opakowaniach. Uczniowie dowiedzieli się,
jakie gatunki płazów i gadów występują w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem
gatunków chronionych. Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi z
wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, tablicy interaktywnej, a także
rebusów, zagadek i gier ekologicznych.
Dla miłośników sportu nauczyciele przygotowali zajęcia z siatkówki,
koszykówki, piłki nożnej, ręcznej, halowej piłki nożnej i unihokeja.
Uczniowie brali również w zabawach sportowych oraz zabawach z chustą
animacyjną.
Zajęcia prowadzone w czasie ferii cieszyły się ogólnym zainteresowaniem
dzieci. Wykształciły nawyk przyjemnego i aktywnego spędzania czasu wolnego,
odwróciły uwagę od zjawisk przemocy i agresji. Uczniowie zintegrowali się z
nowymi kolegami. Nauczyli się rozsądnie korzystać z komputera, wykształcili
pozytywny obraz własnej osoby i otoczenia przez twórcze myślenie oraz twórczą
pracę.
Anna Lichańska
|