Strona Główna

 

Archiwum artykułów

 

 Malujemy, gramy i śpiewamy – Ferie w trójce miło spędzamy

Po półrocznym zmaganiu naszych uczniów z nauką przyszedł czas na upragniony i długo oczekiwany odpoczynek. Dla dzieci, które ferie spędzały w Darłowie, szkoła zorganizowała i zaplanowała szereg atrakcyjnych zajęć. Zostały one tak zaplanowane, aby bez względu na wiek i płeć każdy z uczniów mógł znaleźć coś dla siebie i w sposób aktywny, a zarazem miły oraz ciekawy spędzić czas. Dzieci chętnie uczestniczyły w spotkaniach, dzięki czemu poznały społecznie akceptowane sposoby zagospodarowania wolnego czasu. Zintegrowały się także z grupą i nawiązały więzi koleżeńskie.

Dla uczniów interesujących się przyrodą i informatyką, panie przygotowały ciekawe zajęcia, podczas których dzieci miały możliwość wykonywania prostych doświadczeń przyrodniczych oraz obserwować bardziej skomplikowane eksperymenty wykonywane przez opiekunów. Były to: „nieniutonowska ciecz”, lampa ledowa, wulkan, gumowe jajko czy badanie i rysowanie mapy języka. W doświadczeniach wykorzystywano ogólnie dostępne produkty. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, a poprzez wspólną zabawę dzieci uczyły się obserwacji, analizowania i wnioskowania.

W czasie ferii prowadzone były również zajęcia matematyczne. Uczniowie ćwiczyli spostrzegawczość, koncentrację uwagi i logiczne myślenie. Hasło „Pomyśl, Ułóż, Sprawdź” towarzyszyło codziennie uczestnikom, którzy rywalizowali ze sobą w rozwiązywaniu łamigłówek, krzyżówek i wykreślanek.

W ramach zajęć „Gry i zabawy” dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych, które sprzyjały rozwijaniu pozytywnej samooceny, uczyły akceptacji siebie i kolegów, rozbudzały poczucie bezpieczeństwa i sprawiały, iż uczestnicy dobrze czuli się w grupie i z grupą.

W czasie zajęć plastycznych uczniowie wykonywali prace technikami malarskimi, rysunkiem oraz grafiką. Tematem zajęć było: studium twarzy – „Jak narysować twarz?”, „Ferie moich marzeń”, „Kostium karnawałowy” oraz komiks. Pracowali nad stworzeniem pięknych laurek z okazji Dnia Babci i Dziadka, ozdobnych pudełek czy też pięknych motyli.

Uczniowie uczestniczący w zajęciach chętnie wykonywali swoje zdania. W trakcie ich trwania rozwijali swoją ekspresję plastyczną oraz wyobraźnię i wrażliwość na kontakt ze sztuką.

Zajęcia rozwijające zainteresowania dostosowane zostały do indywidualnych zamiłowań oraz potrzeb uczniów. Był to taniec, gry planszowe rozwijające logiczne myślenie, zabawy słowne wzbogacające słownictwo oraz filmy edukacyjne dotyczące tematyki kosmosu.

Na zajęciach „Zmagania z ekologią” dzieci mogły nauczyć się rozpoznawania pospolitych gatunków drzew iglastych na naturalnych okazach, układając domino poznały tropy leśnych zwierząt. Zapoznały się z zagadnieniami dotyczącymi efektu cieplarnianego, dziury ozonowej oraz kwaśnych dreszczów, które zostały wyjaśnione prostymi doświadczeniami. Poznały także tajniki ekoznaków, które umieszczane są na produktach czy ich opakowaniach. Uczniowie dowiedzieli się, jakie gatunki płazów i gadów występują w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, tablicy interaktywnej, a także rebusów, zagadek i gier ekologicznych.

Dla miłośników sportu nauczyciele przygotowali zajęcia z siatkówki, koszykówki, piłki nożnej, ręcznej, halowej piłki nożnej i unihokeja. Uczniowie brali również w zabawach sportowych oraz zabawach z chustą animacyjną.

Zajęcia prowadzone w czasie ferii cieszyły się ogólnym zainteresowaniem dzieci. Wykształciły nawyk przyjemnego i aktywnego spędzania czasu wolnego, odwróciły uwagę od zjawisk przemocy i agresji. Uczniowie zintegrowali się z nowymi kolegami. Nauczyli się rozsądnie korzystać z komputera, wykształcili pozytywny obraz własnej osoby i otoczenia przez twórcze myślenie oraz twórczą pracę.

Anna Lichańska