Przez cały rok
szkolny uczniowie klas 4 - 6 doskonalili swoje umiejętności dotyczące
obserwacji pogody. Czwartoklasiści rozpoczęli swoją przygodę z pogodą od
poznania podstawowych czynników atmosferycznych, przyrządów i jednostek
pomiarowych, symboli stosowanych na mapach pogody oraz prowadzenia
dzienniczka pogody. Następnie zostali zapoznani z zasadami działania stacji
pogody oraz odczytywaniem wskazań pomiarowych. Podczas dodatkowych spotkań
wykonywali ciekawe ćwiczenia, które pozwalały określać składniki pogody tzw.
domowym sposobem - zbudowali barometr i mierzyli ciśnienie atmosferyczne czy
wiatromierz, by określić kierunek wiatru. Pogodowe zajęcia wzbogacała praca z
tablicą multimedialną, którą wykorzystano do ćwiczeń odczytywania i
zaznaczania temperatur, opisywania kierunków wiatru czy zabaw z mapą pogody.
Od poniedziałku do piątku dyżurni uczniowie klas 4-6, dokładnie o godzinie 10
umieszczali wyniki pomiarów na tablicy „Pogoda dla Darłowa” w holu głównym
szkoły. Stosowali przy tym symbole znane z mapy pogody. Oprócz umiejętności
obserwacji uczniowie mogli uświadomić sobie, że pogoda zmienia się bardzo
szybko, a przedstawiana prognoza w mediach niejednokrotnie odbiega od
faktycznych wskazań. Z niecierpliwością czekamy na szkolną stację
meteorologiczną, która przyczyni się do dokonywanie „profesjonalnych”
pomiarów, uatrakcyjni zajęcia a uczniom pozwoli poczuć się prawdziwymi
badaczami pogody.
B. Kalinowska
|