8 kwietnia w
całej Polsce odbył się sprawdzian szóstoklasistów. Sprawdzian po szóstej
klasie szkoły podstawowej jest powszechny i obowiązkowy. Jego napisanie
jest jednym z warunków ukończenia szkoły.
W naszej szkole do
testu przystąpiło 129 uczniów klas szóstych.
Uczniowie bez
dysfunkcji i z dysleksją rozwojową rozwiązywali test o tytule „Jasne
jak słońce” (co
sprawdzał test) .
Na rozwiązanie
wszystkich zadań przewidziano 60 minut, a w wypadku uczniów z dysfunkcjami
czas ten mógł być przedłużony o 30 minut. Zestaw składał się z 20 zadań
zamkniętych, wymagających wybrania poprawnej odpowiedzi spośród podanych oraz
5 otwartych, w których uczeń miał samodzielnie sformułować odpowiedź. Za
poprawne wykonanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 40 punktów –
po połowie za zadania zamknięte i za zadania otwarte.
Sprawdzono
umiejętności z pięciu obszarów standardów wymagań:
- czytanie,
- pisanie,
- rozumowanie,
- korzystanie z
informacji,
- wykorzystywanie
wiedzy w praktyce.
Udział punktów
możliwych do uzyskania za każdy z tych obszarów przedstawia tabela.
Obszar standardów wymagań |
Liczba punktów |
Waga |
Numery zadań |
Czytanie |
10 |
25% |
1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 11, 12, 13 |
Pisanie |
10 |
25% |
24-I, 25 |
Rozumowanie |
8 |
20% |
4, 15, 19, 20, 21, 22-I, 23-I, II |
Korzystanie z informacji |
4 |
10% |
8, 14, 24-II |
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
|
8 |
20% |
7, 16, 17, 18, 22-II, III, 23-III, IV |
Razem |
40 |
100% |
|
Czytanie
sprawdzono 10 zadaniami zamkniętymi. W zakresie tej umiejętności badano
czytanie tekstu literackiego, czytanie tekstu popularnonaukowego,
odczytywanie danych z tabeli.
Nr. zad. |
Zadanie
Uczeń: |
Standard |
Ilość punktów |
1. |
odczytuje informację z tekstu
popularnonaukowego |
1.1 |
1 |
2. |
wnioskuje na podstawie informacji
zawartych w tekście popularnonaukowym |
1.1 |
1 |
3. |
odczytuje informację z tekstu
popularnonaukowego |
1.1 |
1 |
5. |
porównuje dane zapisane w tabeli |
1.4 |
1 |
6. |
odczytuje dane zapisane w tabeli |
1.4 |
1 |
9. |
rozumie przenośny sens powiedzenia |
1.1 |
1 |
10. |
odczytuje sens (temat) wiersza |
1.1 |
1 |
11. |
rozpoznaje porównanie |
1.2 |
1 |
12. |
rozpoznaje cechy przenośni |
1.2 |
1 |
13. |
rozumie z kontekstu znaczenie
użytego w wierszu słowa |
1.1 |
1 |
Pisanie
sprawdzono dwoma zadaniami otwartymi. W
jednym z nich uczeń redagował krótką notatkę na podany temat, w drugim
dłuższą wypowiedź na podany temat.
Nr. zad. |
Zadanie
Uczeń: |
Standard |
Ilość punktów |
24.I |
pisze komunikatywną notatkę zgodnie z
tematem |
2.1 |
1 |
25.I |
pisze na temat i rozwija treść
wypracowania zgodnie z poleceniem |
2.1 |
3 |
25.II |
celowo dobiera środki językowe i pisze
w ładnym stylu |
2.3 |
1 |
25.III |
pisze poprawnie pod względem językowym |
2.3 |
2 |
25.IV |
pisze poprawnie pod względem
ortograficznym |
2.3 |
2 |
25.V |
pisze poprawnie pod względem
interpunkcyjnym |
2.3 |
1 |
Rozumowanie
sprawdzono czterem zadaniami zamkniętymi i
trzema zadaniami otwartymi.
Nr. zad. |
Zadanie
Uczeń: |
Standard |
Ilość punktów |
4. |
określa wieki |
3.1 |
1 |
15. |
porównuje różnicę liczb |
3.6 |
1 |
19. |
zwiększa liczbę o odpowiednią
wielokrotność innej liczby |
3.7 |
1 |
20. |
rozumie zależność między kierunkiem
cienia a porą dnia |
3.6 |
1 |
21. |
rozpoznaje porę roku na podstawie
obserwacji pozornej drogi Słońca na niebie |
3.6 |
1 |
22.I |
ustala sposób obliczenia długości
cienia (krotność danej wielkości) |
3.8 |
1 |
23.I |
ustala sposób obliczenia kosztu zakupu
na podstawie ceny jednostkowej |
3.8 |
1 |
23.II |
ustala sposób wyznaczenia reszty |
3.8 |
1 |
Korzystanie z informacji
sprawdzono dwoma zadaniami zamkniętymi oraz
jednym zadaniem otwartym.
Nr. zad. |
Zadanie
Uczeń: |
Standard |
Ilość punktów |
8. |
wyjaśnia znaczenie użytego w zdaniu
wyrazu na podstawie artykułu hasłowego ze słownika |
4.1 |
1 |
14. |
wskazuje słownik wyjaśniający znaczenie
wyrazu |
4.1 |
1 |
24.II |
korzysta z informacji zawartych na
mapie pogody |
4.1 |
2 |
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
sprawdzono czterema zadaniami
zamkniętymi i dwoma zadaniami otwartymi.
Nr. zad. |
Zadanie
Uczeń: |
Standard |
Ilość punktów |
7. |
oblicza czas trwania zjawiska |
5.3 |
1 |
16. |
oblicza wielokrotność liczby |
5.5 |
1 |
17. |
wykonuje obliczenia na liczbach
całkowitych i ułamkach zwykłych |
5.5 |
1 |
18. |
oblicza koszt na podstawie ceny i czasu
wynajmu |
5.3 |
1 |
22.II |
oblicza długość cienia |
5.3 |
1 |
22.III |
posługuje się jednostkami długości |
5.3 |
1 |
23.III |
wyznacza resztę |
5.3 |
1 |
23.IV |
określa, ile razy jedna wielkość mieści
się w drugiej |
5.5 |
1 |
Uczniowie z
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim rozwiązywali test specjalnie dla
nich przygotowany - „O
chlebie”.
Na rozwiązanie
wszystkich zadań przewidziano 60 minut. Na podstawie zaleceń poradni
psychologiczno-pedagogicznej czas ten mógł zostać wydłużony o 30 minut. Za
poprawne wykonanie wszystkich zadań
uczeń mógł otrzymać 40 punktów, z tego za:
• czytanie
9 pkt,
• pisanie
8 pkt,
• rozumowanie
9 pkt,
• korzystanie
z informacji 2 pkt,
• wykorzystywanie
wiedzy w praktyce 12 pkt.
Nr. zad. |
Zadanie
Uczeń: |
Standard |
Ilość punktów |
1. |
odczytuje informację z tekstu |
1.1 |
1 |
2. |
odczytuje informację z tekstu |
1.1 |
1 |
3. |
I.
odczytuje informację z tekstu |
1.1 |
1 |
II.
odczytuje informację z tekstu |
1.1 |
1 |
4. |
porządkuje wyrazy w kolejności
alfabetycznej |
4.1 |
1 |
5. |
I.
wskazuje narządy do odbierania
określonych bodźców |
3.6 |
2 |
II.
pisze tekst poprawny pod względem językowym |
2.3 |
2 |
6. |
I.
wskazuje narządy do odbierania
określonych bodźców |
3.8 |
1 |
II.
pisze tekst poprawny pod względem językowym |
5.3 |
1 |
7. |
posługuje się jednostkami masy |
5.3 |
1 |
8. |
wskazuje zdrową żywność |
5.8 |
1 |
9. |
odczytuje znaczenie dosłowne tekstu |
1.1 |
1 |
10. |
wskazuje czynność zgodną z zasadą
higieny |
5.8 |
1 |
11. |
I. pisze na temat |
2.1 |
1 |
II. podaje czynności we
właściwej kolejności |
3.1 |
1 |
III. pisze tekst poprawny pod
względem językowym |
2.3 |
1 |
IV. pisze tekst poprawny pod
względem ortograficznym |
2.3 |
1 |
V. pisze czytelnie |
2.5 |
1 |
12. |
I. podaje nazwy zbóż |
5.1 |
2 |
13. |
wskazuje odpowiednią porę roku do
podanej sytuacji |
5.5 |
1 |
14. |
ustala wiek, w którym miało miejsce
dane wydarzenie |
3.1 |
1 |
15. |
wskazuje wyrażenie arytmetyczne zgodnie
z podanym kryterium |
3.5 |
1 |
16. |
I. odczytuje z tekstu potrzebne
informacje |
1.4 |
1 |
II. ustala sposób obliczenia
kosztu zakupu |
3.8 |
1 |
III. oblicza koszt zakupu |
5.3 |
1 |
IV. podaje wynik z mianem |
5.3 |
1 |
17. |
I. pisze zgodnie ze wskazanym
kryterium |
2.1 |
1 |
II. redaguje pytanie |
2.2 |
1 |
18. |
odczytuje dane zgodnie z podanym
kryterium |
1.4 |
1 |
19. |
oblicza masę danego produktu |
5.3 |
1 |
20. |
wskazuje przyrząd do ważenia |
5.2 |
1 |
21. |
wskazuje rysunek zgodnie z podanym
kryterium |
3.5 |
1 |
22. |
rozpoznaje przepis kulinarny |
1.1 |
1 |
23. |
odczytuje informację z tekstu |
1.1 |
1 |
24. |
wskazuje czynność pierwszą w kolejności |
3.1 |
1 |
25. |
I.
wskazuje źródło informacji według
podanego kryterium |
4.1 |
1 |
II.
wskazuje sposób bezpiecznego zachowania
się |
5.8 |
1 |
28 maja Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu przekazała do szkoły
wyniki sprawdzianu.
Ogólne i indywidualne wyniki uczniów zostaną omówione na spotkaniu z
rodzicami (02.06.2008) oraz w klasach.
Na stronach OKE Poznań i CKE Warszawa można znaleźć raport o wynikach.
Ogólne
wyniki uczniów
Wynik ucznia |
Liczba |
Procent |
na skali staninowej |
w punktach |
uczniów rozwiązujących
standardową wersję testu w tej szkole |
1. najniższy |
0 - 11 |
2 |
2 |
2. bardzo niski |
12 - 15 |
5 |
4 |
3. niski |
16 - 20 |
18 |
14 |
4. niżej średni |
21 - 24 |
9 |
7 |
5. średni |
25 - 28 |
25 |
20 |
6. wyżej średni |
29 - 31 |
25 |
20 |
7. wysoki |
32 - 34 |
19 |
15 |
8. bardzo wysoki |
35 - 36 |
13 |
10 |
9. najwyższy |
37 - 40 |
10 |
8 |
|
126 |
Liczba uczniów z orzeczeniem o dysleksji: 16
Arkusze inne niż standardowy rozwiązywało w tej szkole 2 uczniów.
2008 |
Szkoła |
Kraj |
Wynik w punktach |
Średni wynik za test |
28,0 |
25,8 |
Najniższy wynik ze sprawdzianu |
11 |
0 |
Mediana |
29 |
27 |
Najwyższy wynik ze sprawdzianu |
39 |
40 |
Wyniki uczniów w zakresie umiejętności badanych sprawdzianem
Umiejętność
(obszar standardów wymagań egzaminacyjnych) |
Szkoła |
Kraj |
Wynik w procentach |
1. Czytanie |
79,2 |
75,4 |
2. Pisanie |
67,6 |
57,2 |
3. Rozumowanie |
71,9 |
69,2 |
4. Korzystanie z informacji |
68,8 |
60,7 |
5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce |
59,9 |
56,8 |
Średnie wyniki szkoły na tle rozkładu wyników szkół z całego kraju
Stanin |
Przedział punktowy |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
9. najwyższy |
34,7 - 39,5 |
32,9 - 39,0 |
31,3 - 39,5 |
33,9 - 39,2 |
31,4 - 39,0 |
31,8 - 39,5 |
31,0 - 38,0 |
8. bardzo wysoki |
32,9 - 34,6 |
31,4 - 32,8 |
29,0 - 31,2 |
32,4 - 33,8 |
29,1 - 31,3 |
29,8 - 31,7 |
29,1 - 30,9 |
7. wysoki |
31,4 - 32,8 |
30,2 - 31,3 |
27,3 - 28,9 |
31,1 - 32,3 |
27,4 - 29,0 |
28,3 - 29,7 |
27,6 - 29,0 |
6. wyżej średni |
30,1 - 31,3 |
29,0 - 30,1 |
25,8 - 27,2 |
29,8 - 31,0 |
25,8 - 27,3 |
26,9 - 28,2 |
26,2 - 27,5 |
5. średni |
28,8 - 30,0 |
27,7 - 28,9 |
24,4 - 25,7 |
28,5 - 29,7 |
24,2 - 25,7 |
25,5 - 26,8 |
24,8 - 26,1 |
4. niżej średni |
27,5 - 28,7 |
26,4 - 27,6 |
23,0 - 24,3 |
27,1 - 28,4 |
22,7 - 24,1 |
24,2 - 25,4 |
23,4 - 24,7 |
3. niski |
26,1 - 27,4 |
25,0 - 26,3 |
21,5 - 22,9 |
25,7 - 27,0 |
21,0 - 22,6 |
22,7 - 24,1 |
22,0 - 23,3 |
2. bardzo niski |
24,3 - 26,0 |
23,2 - 24,9 |
19,7 - 21,4 |
23,8 - 25,6 |
19,2 - 20,9 |
20,9 - 22,6 |
20,1 - 21,9 |
1. najniższy |
7,5 - 24,2 |
7,7 - 23,1 |
2,0 - 19,6 |
11,0 - 23,7 |
4,0 - 19,1 |
7,2 - 20,8 |
5,2 - 20,0 |
(źródło: OKE i CKE)
|