Sprawdzian klas VI

 

 

8 kwietnia w całej Polsce odbył się sprawdzian szóstoklasistów. Sprawdzian po szóstej klasie szkoły podstawowej jest powszechny i obowiązkowy. Jego napisanie jest jednym z warunków ukończenia szkoły.

W naszej szkole do testu przystąpiło 129 uczniów klas szóstych.

Uczniowie bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową rozwiązywali test o tytule Jasne jak słońce (co sprawdzał test) .

Na rozwiązanie wszystkich zadań przewidziano 60 minut, a w wypadku uczniów z dysfunkcjami czas ten mógł być przedłużony o 30 minut. Zestaw składał się z 20 zadań zamkniętych, wymagających wybrania poprawnej odpowiedzi spośród podanych oraz 5 otwartych, w których uczeń miał samodzielnie sformułować odpowiedź. Za poprawne wykonanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 40 punktów – po połowie za zadania zamknięte i za zadania otwarte.

Sprawdzono umiejętności z pięciu obszarów standardów wymagań:

- czytanie,

- pisanie,

- rozumowanie,

- korzystanie z informacji,

- wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Udział punktów możliwych do uzyskania za każdy z tych obszarów przedstawia tabela.

 

Obszar standardów wymagań

Liczba punktów

Waga

Numery zadań

Czytanie

10

25%

1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 11, 12, 13

Pisanie

10

25%

24-I, 25

Rozumowanie

8

20%

4, 15, 19, 20, 21, 22-I, 23-I, II

Korzystanie z informacji

4

10%

8, 14, 24-II

Wykorzystywanie wiedzy w praktyce

8

20%

7, 16, 17, 18, 22-II, III, 23-III, IV

Razem

40

100%

 

 

Czytanie sprawdzono 10 zadaniami zamkniętymi. W zakresie tej umiejętności badano czytanie tekstu literackiego, czytanie tekstu popularnonaukowego, odczytywanie danych z tabeli.

 

Nr. zad.

Zadanie

Uczeń:

Standard Ilość punktów

1.

odczytuje informację z tekstu popularnonaukowego

1.1

1

2.

wnioskuje na podstawie informacji zawartych w tekście popularnonaukowym

1.1 1

3.

odczytuje informację z tekstu popularnonaukowego

1.1 1

5.

porównuje dane zapisane w tabeli

1.4 1

6.

odczytuje dane zapisane w tabeli

1.4 1

9.

rozumie przenośny sens powiedzenia

1.1 1

10.

odczytuje sens (temat) wiersza

1.1 1

11.

rozpoznaje porównanie

1.2 1

12.

rozpoznaje cechy przenośni

1.2 1

13.

rozumie z kontekstu znaczenie użytego w wierszu słowa

1.1 1

 

Pisanie sprawdzono dwoma zadaniami otwartymi. W jednym z nich uczeń redagował krótką notatkę na podany temat, w drugim dłuższą wypowiedź na podany temat.

 

Nr. zad.

Zadanie

Uczeń:

Standard Ilość punktów

24.I

pisze komunikatywną notatkę zgodnie z tematem

2.1 1

25.I

pisze na temat i rozwija treść wypracowania zgodnie z poleceniem

2.1 3

25.II

celowo dobiera środki językowe i pisze w ładnym stylu

2.3 1

25.III

pisze poprawnie pod względem językowym

2.3 2

25.IV

pisze poprawnie pod względem ortograficznym

2.3 2

25.V

pisze poprawnie pod względem interpunkcyjnym

2.3 1

 

Rozumowanie sprawdzono czterem zadaniami zamkniętymi i trzema zadaniami otwartymi.

 

Nr. zad.

Zadanie

Uczeń:

Standard Ilość punktów

4.

określa wieki

3.1 1

15.

porównuje różnicę liczb

3.6 1

19.

zwiększa liczbę o odpowiednią wielokrotność innej liczby

3.7 1

20.

rozumie zależność między kierunkiem cienia a porą dnia

3.6 1

21.

rozpoznaje porę roku na podstawie obserwacji pozornej drogi Słońca na niebie

3.6 1

22.I

ustala sposób obliczenia długości cienia (krotność danej wielkości)

3.8 1

23.I

ustala sposób obliczenia kosztu zakupu na podstawie ceny jednostkowej

3.8 1

23.II

ustala sposób wyznaczenia reszty

3.8 1

 

Korzystanie z informacji sprawdzono dwoma zadaniami zamkniętymi oraz jednym zadaniem otwartym.

 

Nr. zad.

Zadanie

Uczeń:

Standard Ilość punktów

8.

wyjaśnia znaczenie użytego w zdaniu wyrazu na podstawie artykułu hasłowego ze słownika

4.1 1

14.

wskazuje słownik wyjaśniający znaczenie wyrazu

4.1 1

24.II

korzysta z informacji zawartych na mapie pogody

4.1 2

 

Wykorzystywanie wiedzy w praktyce sprawdzono czterema zadaniami zamkniętymi i dwoma zadaniami otwartymi.

 

Nr. zad.

Zadanie

Uczeń:

Standard Ilość punktów

7.

oblicza czas trwania zjawiska

5.3 1

16.

oblicza wielokrotność liczby

5.5 1

17.

wykonuje obliczenia na liczbach całkowitych i ułamkach zwykłych

5.5 1

18.

oblicza koszt na podstawie ceny i czasu wynajmu

5.3 1

22.II

oblicza długość cienia

5.3 1

22.III

posługuje się jednostkami długości

5.3 1

23.III

wyznacza resztę

5.3 1

23.IV

określa, ile razy jedna wielkość mieści się w drugiej

5.5 1

 

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim rozwiązywali test specjalnie dla nich przygotowany - O chlebie.

Na rozwiązanie wszystkich zadań przewidziano 60 minut. Na podstawie zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej czas ten mógł zostać wydłużony o 30 minut. Za poprawne wykonanie wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 40 punktów, z tego za:

  czytanie 9 pkt,

  pisanie 8 pkt,

  rozumowanie 9 pkt,

  korzystanie z informacji 2 pkt,

  wykorzystywanie wiedzy w praktyce 12 pkt.

 

Nr. zad.

Zadanie

Uczeń:

Standard

Ilość punktów

1.

odczytuje informację z tekstu

1.1

1

2.

odczytuje informację z tekstu

1.1

1

3.

I. odczytuje informację z tekstu

1.1

1

II. odczytuje informację z tekstu

1.1

1

4.

porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej

4.1

1

5.

I. wskazuje narządy do odbierania określonych bodźców

3.6

2

II. pisze tekst poprawny pod względem językowym

2.3

2

6.

I. wskazuje narządy do odbierania określonych bodźców

3.8

1

II. pisze tekst poprawny pod względem językowym

5.3

1

7.

posługuje się jednostkami masy

5.3

1

8.

wskazuje zdrową żywność

5.8

1

9.

odczytuje znaczenie dosłowne tekstu

1.1

1

10.

wskazuje czynność zgodną z zasadą higieny

5.8

1

11.

I. pisze na temat

2.1

1

II. podaje czynności we właściwej kolejności

3.1

1

III. pisze tekst poprawny pod względem językowym

2.3

1

IV. pisze tekst poprawny pod względem ortograficznym

2.3

1

V. pisze czytelnie

2.5

1

12.

I. podaje nazwy zbóż

5.1

2

13.

wskazuje odpowiednią porę roku do podanej sytuacji

5.5

1

14.

ustala wiek, w którym miało miejsce dane wydarzenie

3.1

1

15.

wskazuje wyrażenie arytmetyczne zgodnie z podanym kryterium

3.5

1

16.

I. odczytuje z tekstu potrzebne informacje

1.4

1

II. ustala sposób obliczenia kosztu zakupu

3.8

1

III. oblicza koszt zakupu

5.3

1

IV. podaje wynik z mianem

5.3

1

17.

I. pisze zgodnie ze wskazanym kryterium

2.1

1

II. redaguje pytanie

2.2

1

18.

odczytuje dane zgodnie z podanym kryterium

1.4

1

19.

oblicza masę danego produktu

5.3

1

20.

wskazuje przyrząd do ważenia

5.2

1

21.

wskazuje rysunek zgodnie z podanym kryterium

3.5

1

22.

rozpoznaje przepis kulinarny

1.1

1

23.

odczytuje informację z tekstu

1.1

1

24.

wskazuje czynność pierwszą w kolejności

3.1

1

25.

I. wskazuje źródło informacji według podanego kryterium

4.1

1

II. wskazuje sposób bezpiecznego zachowania się

5.8

1

 

28 maja Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu przekazała do szkoły wyniki sprawdzianu.

Ogólne i indywidualne wyniki uczniów zostaną omówione na spotkaniu z rodzicami (02.06.2008) oraz w klasach.

Na stronach OKE Poznań i CKE Warszawa można znaleźć raport o wynikach.

 

 Ogólne wyniki uczniów

 

Wynik ucznia Liczba Procent
na skali staninowej w punktach uczniów rozwiązujących standardową wersję testu w tej szkole
1. najniższy 0 - 11 2 2
2. bardzo niski 12 - 15 5 4
3. niski 16 - 20 18 14
4. niżej średni 21 - 24 9 7
5. średni 25 - 28 25 20
6. wyżej średni 29 - 31 25 20
7. wysoki 32 - 34 19 15
8. bardzo wysoki 35 - 36 13 10
9. najwyższy 37 - 40 10 8
  126

 

 

Liczba uczniów z orzeczeniem o dysleksji: 16
Arkusze inne niż standardowy rozwiązywało w tej szkole 2 uczniów.
 

2008 Szkoła Kraj
Wynik w punktach
Średni wynik za test 28,0 25,8
Najniższy wynik ze sprawdzianu 11 0
Mediana 29 27
Najwyższy wynik ze sprawdzianu 39 40

 

Wyniki uczniów w zakresie umiejętności badanych sprawdzianem

 

Umiejętność
(obszar standardów wymagań egzaminacyjnych)
Szkoła Kraj
Wynik w procentach
1. Czytanie 79,2 75,4
2. Pisanie 67,6 57,2
3. Rozumowanie 71,9 69,2
4. Korzystanie z informacji 68,8 60,7
5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce 59,9 56,8

 

 

Średnie wyniki szkoły na tle rozkładu wyników szkół z całego kraju

 

Stanin Przedział punktowy
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
9. najwyższy 34,7 - 39,5 32,9 - 39,0 31,3 - 39,5 33,9 - 39,2 31,4 - 39,0 31,8 - 39,5 31,0 - 38,0
8. bardzo wysoki 32,9 - 34,6 31,4 - 32,8 29,0 - 31,2 32,4 - 33,8 29,1 - 31,3 29,8 - 31,7 29,1 - 30,9
7. wysoki 31,4 - 32,8 30,2 - 31,3 27,3 - 28,9 31,1 - 32,3 27,4 - 29,0 28,3 - 29,7 27,6 - 29,0
6. wyżej średni 30,1 - 31,3 29,0 - 30,1 25,8 - 27,2 29,8 - 31,0 25,8 - 27,3 26,9 - 28,2 26,2 - 27,5
5. średni 28,8 - 30,0 27,7 - 28,9 24,4 - 25,7 28,5 - 29,7 24,2 - 25,7 25,5 - 26,8 24,8 - 26,1
4. niżej średni 27,5 - 28,7 26,4 - 27,6 23,0 - 24,3 27,1 - 28,4 22,7 - 24,1 24,2 - 25,4 23,4 - 24,7
3. niski 26,1 - 27,4 25,0 - 26,3 21,5 - 22,9 25,7 - 27,0 21,0 - 22,6 22,7 - 24,1 22,0 - 23,3
2. bardzo niski 24,3 - 26,0 23,2 - 24,9 19,7 - 21,4 23,8 - 25,6 19,2 - 20,9 20,9 - 22,6 20,1 - 21,9
1. najniższy 7,5 - 24,2 7,7 - 23,1 2,0 - 19,6 11,0 - 23,7 4,0 - 19,1 7,2 - 20,8 5,2 - 20,0

 

 

(źródło: OKE i CKE)