W roku szkolnym 2005/2006 przystąpiliśmy do Zachodniopomorskiej Sieci Szkół
Promujących Zdrowie.
Koncepcja Szkoły
Promującej Zdrowie „wyrosła” z ogólnych założeń promocji zdrowia, rozwijanej
przez Światową Organizację Zdrowia oraz z dorobku kilku międzynarodowych
konferencji poświęconych szkolnej edukacji zdrowotnej. Nie ma jednej, ogólnie
przyjętej definicji takiej szkoły. Każdy kraj wypracowuje swój model SzPZ w
zależności od uznawanych wartości oraz własnych doświadczeń.
W Polsce
koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom.
Przyjęliśmy, że:
Szkoła
· Jest
środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje , ale także
żyje - nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa,
bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko
wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
· Jest
elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie
oddziałują.
· Jest
miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu
edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca
· Tworząca
warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia.
· Umożliwiająca
aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
· Ma
cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być
w harmonii.
· Decyduje
o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Na podstawie
opracowanych standardów przyjęto następującą „nową” definicję Szkoły
Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.
Nowa
definicja szkoły promującej zdrowie!
Szkoła
promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które
sprzyjają:
·
dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
·
podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia. |
Szkoła Promująca
Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach
programowych kształcenia ogólnego i ponadto:
1.Pomaga członkom
społeczności szkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej
zdrowie.
2.Tworzy
strukturę i zarządzanie projektami promocji zdrowia, które umożliwiają
skuteczne i ciągłe działania w zakresie promocji zdrowia.
3.Prowadzi
edukację zdrowotną uczniów i pracowników i dąży do zwiększenia jej
skuteczności.
4.Tworzy klimat
społeczny sprzyjający:
- zdrowiu i
rozwojowi uczniów i pracowników,
- osiąganiu przez
wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości,
- uczestnictwu,
partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób
ze społeczności lokalnej.
5.Tworzy
środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu
samopoczuciu uczniów i pracowników.
Zespół ds. promocji zdrowia:
Koordynator – Wicedyrektor
Bogusława Słoneczna
Lider – Barbara Kalinowska
Członkowie – Aldona
Smigielska
Katarzyna Tocha
Anna
Licheńska - pedagog
Janina Świder - pielęgniarka
|