W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost
liczby dzieci z zaburzeniami i wadami wymowy. Przyczyny tego zjawiska mają
różnorakie źródła. Istotnym jest to, aby jak najwcześniej pomóc tym dzieciom.
Zdiagnozować problem, zbadać wymowę, sprawność motoryczną narządów
artykulacyjnych oraz słuch fonematyczny.
W bieżącym roku szkolnym w naszej placówce 88
uczniów uczestniczy w zajęciach logopedycznych. W ramach terapii dzieci
wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad
wymowy. Są to ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych,
czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków. Ćwiczenia oddechowe,
fonacyjne, logorytmiczne, głosowe, słuchowe, rozwijające pamięć, analizę i
syntezę wzrokowo- słuchową.
Logoterapia odbywa się w nowym gabinecie,
który mieści się przy dużej sali gimnastycznej. Jest on schludnie urządzony i
bogato wyposażony w pomoce logopedyczne i dydaktyczne. Uczniowie mają wygodne
miejsca przy stole, duże lustro, możliwość wykonywania ćwiczeń w pozycji
leżącej, a także szafki i półki gdzie mogą zostawić swoje materiały do
ćwiczeń. Jest też miejsce do rozmów indywidualnych z rodzicami, dostęp do
bieżącej wody i co bardzo istotne, dobre oświetlenie.
Pragnę dodać, że gabinet powstał dzięki
zaangażowaniu i pomocy wielu osób, którym w imieniu własnym i moich
podopiecznych serdecznie dziękuję.
Beata
Piwko
|