Fizyka wokół nas

17 maja 2012 r. w naszej szkole gościła grupa uczennic z Gimnazjum nr 3 im. Ratowników Morskich w Dąbkach wraz z nauczycielem fizyki Panem Hubertem Paszkiewiczem. Klasa 6e na własne oczy mogła się przekonać, że fizyka to nie tylko wzory, liczby, wektory, tensory, hipotezy czy teorie, ale także to wszystko, co nas otacza. Przedstawione doświadczenia dotyczyły takich działów jak: optyka, dynamika, fizyka kinetyczno-molekularna, hydrostatyka, aerostatyka, termodynamika czy prąd elektryczny.

Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy lub być może nie wiemy, że światło słoneczne, czy sztuczne tak naprawdę nie jest białe. Jest ono mieszaniną świateł barwnych m.in. fioletowego, indygo, niebieskiego, zielonego, żółtego, pomarańczowego czy czerwonego. Możemy się o tym przekonać podczas deszczu w słoneczny dzień, kiedy na niebie obserwujemy tzw. tęczę. Jest ona dowodem na rozszczepienie światła białego na światła barwne. Aby nam to udowodnić uczennice z gimnazjum wykorzystały krążek wielobarwny Newtona, który przedstawia zjawisko odwrotne, mieszając ze sobą kilka barw. Po wprowadzeniu go w ruch obrotowy, wydawał się on prawie biały.

Słodząc herbatę czy soląc zupę dodajemy do nich przyprawy, gdy roztwory te są gorące. Wówczas ruch cząsteczek ciał jest szybszy i sól czy cukier szybciej się rozpuszczają. Zazwyczaj jeszcze mieszamy, co również ma wpływ na zjawisko rozpuszczalności ciał stałych oraz ciekłych. Gimnazjalistki z Dąbek udowodniły to pokazując dyfuzję gencjany w wodzie ciepłej i zimnej. Podobne zjawisko występuję w gazach. Pamiętajmy, aby latem nie pompować kół roweru zbyt mocno! Cząsteczki wypełniające dętkę przyspieszą, co może ją rozsadzić. Starsze koleżanki pokazały nam tę przemianę za pomocą gorącej wody i szklanki nakrytej balonem.

Dzięki sile tarcia możemy chodzić – nasze stopy trzymają się podłoża, przedmioty nie zsuwają się ze stołu, szafa nie ślizga się po podłodze, a koła samochodu mogą się toczyć po jezdni. To właśnie siła tarcia jest za to odpowiedzialna. Uczniowie klasy szóstej mogli się przekonać o jej sile, ciągnąc grzbiety dwóch książek, których kartki były poprzekładane między sobą. Niestety nie udało się ich rozdzielić. Istnienie napięcia powierzchniowego cieczy powoduje, że lekkie przedmioty mogą utrzymywać się na powierzchni wody np. niektóre liście, piórka czy dobrze nam znany pluskwiak wodny nartnik.

Latem, gdy jest gorąco asfalt robi się miękki i łatwo się odkształca. Nagrzewają i wydłużają się druty wysokiego napięcia. Wzrastająca temperatura powoduje, że cząsteczki stają się bardziej ruchliwe, a cała substancja zwiększa swoją objętość. Zimą z kolei jest zupełnie odwrotnie. Takie zjawisko nosi nazwę rozszerzalności temperaturowej. Ma ono ogromne znaczenie w przemyśle i w budownictwie. Do szybkiego zaprezentowania tego działania natury gimnazjalistki wykorzystały dylatoskop oraz pierścień Gravesandego.

Na koniec zajęć, każdy szóstoklasista pod okiem doświadczonego fizyka, mógł samodzielnie wykonać doświadczenie. Uczniowie skonstruowali „Nurka Kartezjusza”, na którym zobaczyli działanie prawa wyporu hydrostatycznego Archimedesa oraz prawo Pascala.

Serdecznie dziękujemy naszym gościom z Gimnazjum nr 3 w Dąbkach - Panu Hubertowi Paszkiewiczowi oraz jego podopiecznym: Klaudii Glaza, Dominice Boruckiej oraz Agacie i Marcie Ziemlewskim, które w ten sposób zaprezentowały swój projekt gimnazjalny „Fizyka wokół nas”, udowadniając, że z tą dziedziną nauki warto być „za pan brat”.

Monika Kosowska