Nasza szkoła brała udział w I edycji akcji „Warto być dobrym” organizowanej
przez Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” pod patronatem Minister Edukacji
Narodowej i UNESCO. Dzieci z 1500 szkół w Polsce brały udział w konkursie na
dobre uczynki w ramach akcji, laureaci z każdej placówki wygrali rowery
górskie marki KROSS.
Akcja
„Warto
być dobrym” to
największa, interdyscyplinarna kampania edukacyjna w Polsce, kreująca w
dzieciach dobre postawy, ucząca poszanowania dla innych ludzi, a także
premiująca zachowania prospołeczne i wolontariat. Głównym elementem I edycji
akcji był konkurs, skierowany do uczniów 1500 szkół podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, który każda szkoła prowadziła
samodzielnie na podstawie tych samych zasad i z tą samą nagrodą główną –
rowerem górskim marki KROSS. Od początku semestru dzieci konkurowały na to
ile zrealizują dobrych uczynków w trzech kategoriach: pomoc drugiemu
człowiekowi, zaangażowanie w środowisko klasy, szkoły, społeczność lokalną
oraz działania globalne na rzecz praw człowieka i ochrony środowiska. Na
koniec roku dzieci pod okiem wychowawcy wybierały w każdej klasie ucznia,
który okazał się najlepszy, a wśród najlepszych z całej szkoły został
rozlosowany rower.
Akcję, którą wymyśliło Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” po raz pierwszy
realizowano w kilkudziesięciu śląskich szkołach w 2003 roku. W tym roku
stowarzyszenie opracowało nową formułę projektu i po raz pierwszy
zrealizowało go w takiej skali, w szkołach w całej Polsce. Każda placówka
dostała w paczce rower, multimedialny pakiet edukacyjny „Akademia Umysłu 2”
do szkolnej biblioteki oraz baner akcji do powieszenia wraz z rowerem na
szkolnym korytarzu. Kolorowy baner oprócz logo patronów i sponsorów głównych,
posiada 52 miejsca na naklejki, które może wykupić prawie każda firma lub
osoba prywatna przykładając jednocześnie rękę do czynienia dobra. Jedna
naklejka to koszt 100 zł, każdy może wykupić od 1 do 1500 takich cegiełek.
Oczywiście szkoła to miejsce, w którym uczą się dzieci, więc to, co może się
znaleźć na takiej naklejce, dokładnie określa regulamin sponsora. Cała akcja
jest koordynowana przez infolinie, gdzie kilkudziesięciu konsultantów pod
numerem 801 999 333 informuje o wszelkich szczegółach. 10 najaktywniejszych
szkół, otrzyma jesienią granty po 10 000 zł na cel pożyteczny dla całej
społeczności lokalnej, który wybiorą dzieci.
„W
najśmielszych scenariuszach i najskrytszych marzeniach nie liczyliśmy na taki
sukces akcji. Dzieci czyniące dobro zaskoczyły nas nie tylko swoją
kreatywnością i wytrwałością, ale przede wszystkim odwagą w promowaniu
pozytywnych postaw. Setki tysięcy osób czyniących dobro, miliony godzin
ofiarowane innym ludziom, a wszystko to za darmo – bez oczekiwania na
zapłatę. Teraz, kiedy zadadzą mi pytanie – jakie mamy dzieci i młodzież –
odpowiem, że wspaniałe. A my dorośli powinniśmy brać z nich przykład. Każdy
z nas może wesprzeć drugą edycję akcji, by kolejne szkoły mogły wziąć w niej
udział.” – mówi Aleksander Komaniecki, Prezes Stowarzyszenia „Przyjazna
Szkoła”. „W naszej szkole udział w akcji wzięło ponad stu uczniów. Mamy
nadzieję, że w przyszłym roku przystąpi do niej jeszcze więcej chętnych do
czynienia dobra. Uśmiech i wzruszenie Oli Kaczmarczyk z kl. III A – laureatki
konkursu – były bezcenne.” – dodaje Monika Kosowska, inicjatorka akcji w SP
3.
|