Nauczyciele naszej szkoły przeprowadzili zajęcia dla uczniów podczas ferii
zimowych korzystając z opracowanego planu zajęć pn. „Ferie w Trójce, to jest
to”.
Dzieci chętnie
uczestniczyły w spotkaniach, dzięki czemu poznali społecznie akceptowane
sposoby zagospodarowania wolnego czasu. Zintegrowali się także z grupą i
nawiązali więzi koleżeńskie.
Dla uczniów
interesujących się przyrodą i informatyką, panie przygotowały ciekawe
zajęcia, podczas których dzieci mogły zapoznać się z działaniem fizyki w
życiu codziennym. W czasie zajęć uczniowie prowadzili ciekawe doświadczenia
wykorzystując ogólnie dostępne artykuły spożywcze. Wykonali m.in. wulkan,
lodowe lampy, sztuczny śnieg, „czarny potwór” (karmelizacja cukru) czy
pływające jajko. Wszystkie eksperymenty wymagały dokładnego przygotowania i
wykonania oraz szczegółowego podsumowania. Efekty swojej pracy uczniowie
dokumentowali robiąc zdjęcia i opisując doświadczenia wykorzystując
technologię komputerową.
W czasie ferii
prowadzone były również zajęcia matematyczne dla uczniów klas drugich. Mali
matematycy rozwiązywali łamigłówki, analizowali zadania z treścią i
gimnastykowali umysły podczas logicznych zabaw. Gry i zabawy matematyczne
urozmaicone były pomocami dydaktycznymi, które zostały zgromadzone w ramach
realizowanego projektu. Uczniowie poszerzali zakres wiedzy pod kątem
przygotowania się do konkursu matematycznego „Kangurek”.
W ramach zajęć
„Gry i zabawy” dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych, które
sprzyjały rozwijaniu pozytywnej samooceny, uczyły akceptacji siebie i
kolegów, rozbudzały poczucie bezpieczeństwa i sprawiały, iż uczestnicy dobrze
czuli się w grupie i z grupą. Zajęcia odbywały się również na placu
„Hasanka”, gdzie uczniowie mogli wykazać się sprytem poprzez udział w
zabawach ruchowych.
Wielu
zwolenników miały też gry multimedialne i stolikowe. Zajęcia rozwijały
spostrzegawczość, koncentrację uwagi i logiczne myślenie. Dzieci nawiązały
nowe znajomości i w miłej atmosferze spędziły wolny czas.
Dużym
zainteresowaniem cieszyły się zajęcia muzyczno – taneczne dla dziewcząt z
klas IV - VI i z klas najmłodszych. Podczas wspólnych spotkań i zabaw
dziewczęta w różnym wieku miały możliwość bliższego poznania się i
integracji.
Zajęcia czytelnicze pod nazwą „Poczytaj mi
przyjacielu” były skierowane do uczniów, którzy interesują się literaturą i
uwielbiają czytać książki. W trakcie spotkań prowadzono rozmowy o
zainteresowaniach czytelniczych uczniów, korzystano ze szkolnego
księgozbioru, a także biblioteczki klasowej. Dzieci prezentowały znane
książki. Głośno czytały fragmenty ulubionych lektur. Słuchały czytanych przez
opiekuna dawnych baśni ze zbioru „Najcudniejsza piękność”. W ramach zabaw
przeprowadzano eksperymenty badawcze, dzieci tworzyły prace plastyczne, a
także uczyły się zabaw ruchowych z różnych stron świata zaczerpniętych z
poznanych na zajęciach książek. Uczestnicząc w zajęciach dzieci rozwijały
swoje zainteresowania, aktywnie i twórczo spędzały czas wolny. Okazało się,
że głośne czytanie uważnemu słuchaczowi, jest dużą przyjemnością dla
czytającego.
Uczniowie lubiący zajęcia plastyczne mogli
pochwalić się swoimi zdolnościami artystycznymi, malując farbami przepiękne
prace o tematyce zimowej (bezpiecznie sporty, zamieć śnieżna), a także
„Kosmiczny świat” oraz „Igrzyska Olimpijskie”. Poznali technikę collagu,
korzystali również z pasteli. Dzieci licznie i z zaangażowaniem uczestniczyły
w zajęciach, które dawały im możliwość zabawy we własne tworzenie, czyli
„swobodną twórczość”. Odgrywały również ważną rolę psychoterapeutyczną i
reedukacyjną, uwalniając od napięć psychicznych oraz pozytywnie angażując
niespożyte możliwości dzieci, a poprzez różne formy wyrazu artystycznego
wzbogacały wszechstronny rozwój osobowości. Miła, przyjazna i pełna swobody
atmosfera sprzyjała wszelkiej działalności uczestników.
Ferie zimowe w
SP3 upłynęły również na sportowo. Celowo wybraliśmy aktywną formę spędzania
wolnego czasu. Uznaliśmy, że właśnie sport istotnie wyrówna obciążenia
fizyczne i psychiczne minionego semestru. Zachęcaliśmy dzieci do wspólnej
zabawy w ramach zmagań sportowych. Propagowaliśmy korzyści płynące ze
zdrowego trybu życia.
Przygotowane
różnorodne dyscypliny sportowe: piłka siatkowa, piłka koszykowa, piłka
ręczna, halowa piłka nożna, unihokej, gra w dwa ognie. Różnego rodzaju zabawy
wychodziły naprzeciw zainteresowaniom oraz potrzebom rozwojowym uczniów.
Zajęcia
prowadzone podczas ferii cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów.
Wykształciły u dzieci nawyk przyjemnego i aktywnego spędzania czasu wolnego,
odwróciły uwagę od zjawisk alkoholizmu, narkomanii, przemocy i agresji.
Uczniowie zintegrowali się z nowymi kolegami. Nauczyli się rozsądnie
korzystać z komputera, wykształcili pozytywny obraz własnej osoby i otoczenia
przez twórcze myślenie oraz twórczą pracę. W czasie zajęć sportowych dzieci
doskonaliły sprawność fizyczną i koordynację ruchową, kształtowały postawy
moralne i społeczne w oparciu o wartości tkwiące w sporcie. Poprzez zabawę
utrwalały wiadomości z przyrody, zdobywały wiedzę z dziedziny biologii,
chemii i fizyki.
Zajęcia
prowadzone przez nauczycieli w czasie ferii zimowych pozwoliły efektywnie
spędzić czas wolny uczniom pozostającym w miejscu zamieszkania. Celowe będzie
więc zaplanowanie i zorganizowanie podobnych zajęć podczas ferii zimowych w
kolejnym roku szkolnym.
Anna Lichańska
|