Strona Główna

 

Archiwum artykułów

 

 Zajęcia w ferie

 

 

Nauczyciele naszej szkoły przeprowadzili zajęcia dla uczniów podczas ferii zimowych korzystając z opracowanego planu zajęć pn. „Ferie w Trójce, to jest to”.

Dzieci chętnie uczestniczyły w spotkaniach, dzięki czemu poznali społecznie akceptowane sposoby zagospodarowania wolnego czasu. Zintegrowali się także z grupą i nawiązali więzi koleżeńskie.

Dla uczniów interesujących się przyrodą i informatyką, panie przygotowały ciekawe zajęcia, podczas których dzieci mogły zapoznać się z działaniem fizyki w życiu codziennym. W czasie zajęć uczniowie prowadzili ciekawe doświadczenia wykorzystując ogólnie dostępne artykuły spożywcze. Wykonali m.in. wulkan, lodowe lampy, sztuczny śnieg, „czarny potwór” (karmelizacja cukru) czy pływające jajko. Wszystkie eksperymenty wymagały dokładnego przygotowania i wykonania oraz szczegółowego podsumowania. Efekty swojej pracy uczniowie dokumentowali robiąc zdjęcia i opisując doświadczenia wykorzystując technologię komputerową.

W czasie ferii prowadzone były również zajęcia matematyczne dla uczniów klas drugich. Mali matematycy rozwiązywali łamigłówki, analizowali zadania z treścią i gimnastykowali umysły podczas logicznych zabaw. Gry i zabawy matematyczne urozmaicone były pomocami dydaktycznymi, które zostały zgromadzone w ramach realizowanego projektu. Uczniowie poszerzali zakres wiedzy pod kątem przygotowania się do konkursu matematycznego „Kangurek”.

W ramach zajęć „Gry i zabawy” dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych, które sprzyjały rozwijaniu pozytywnej samooceny, uczyły akceptacji siebie i kolegów, rozbudzały poczucie bezpieczeństwa i sprawiały, iż uczestnicy dobrze czuli się w grupie i z grupą. Zajęcia odbywały się również na placu „Hasanka”, gdzie uczniowie mogli wykazać się sprytem poprzez udział w zabawach ruchowych.

Wielu zwolenników miały też gry multimedialne i stolikowe. Zajęcia rozwijały spostrzegawczość, koncentrację uwagi i logiczne myślenie. Dzieci nawiązały nowe znajomości i w miłej atmosferze spędziły wolny czas.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia muzyczno – taneczne dla dziewcząt z klas IV - VI i z klas najmłodszych. Podczas wspólnych spotkań i zabaw dziewczęta w różnym wieku miały możliwość bliższego poznania się i integracji.

Zajęcia czytelnicze pod nazwą „Poczytaj mi przyjacielu” były skierowane do uczniów, którzy interesują się literaturą i uwielbiają czytać książki. W trakcie spotkań prowadzono rozmowy o zainteresowaniach czytelniczych uczniów, korzystano ze szkolnego księgozbioru, a także biblioteczki klasowej. Dzieci prezentowały znane książki. Głośno czytały fragmenty ulubionych lektur. Słuchały czytanych przez opiekuna dawnych baśni ze zbioru „Najcudniejsza piękność”. W ramach zabaw przeprowadzano eksperymenty badawcze, dzieci tworzyły prace plastyczne, a także uczyły się zabaw ruchowych z różnych stron świata zaczerpniętych z poznanych na zajęciach książek. Uczestnicząc w zajęciach dzieci rozwijały swoje zainteresowania, aktywnie i twórczo spędzały czas wolny. Okazało się, że głośne czytanie uważnemu słuchaczowi, jest dużą przyjemnością dla czytającego.

Uczniowie lubiący zajęcia plastyczne mogli pochwalić się swoimi zdolnościami artystycznymi, malując farbami przepiękne prace o tematyce zimowej (bezpiecznie sporty, zamieć śnieżna), a także „Kosmiczny świat” oraz „Igrzyska Olimpijskie”. Poznali technikę collagu, korzystali również z pasteli. Dzieci licznie i z zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach, które dawały im możliwość zabawy we własne tworzenie, czyli „swobodną twórczość”. Odgrywały również ważną rolę psychoterapeutyczną i reedukacyjną, uwalniając od napięć psychicznych oraz pozytywnie angażując niespożyte możliwości dzieci, a poprzez różne formy wyrazu artystycznego wzbogacały wszechstronny rozwój osobowości. Miła, przyjazna i pełna swobody atmosfera sprzyjała wszelkiej działalności uczestników.

Ferie zimowe w SP3 upłynęły również na sportowo. Celowo wybraliśmy aktywną formę spędzania wolnego czasu. Uznaliśmy, że właśnie sport istotnie wyrówna obciążenia fizyczne i psychiczne minionego semestru. Zachęcaliśmy dzieci do wspólnej zabawy w ramach zmagań sportowych. Propagowaliśmy korzyści płynące ze zdrowego trybu życia.

Przygotowane różnorodne dyscypliny sportowe: piłka siatkowa, piłka koszykowa, piłka ręczna, halowa piłka nożna, unihokej, gra w dwa ognie. Różnego rodzaju zabawy wychodziły naprzeciw zainteresowaniom oraz potrzebom rozwojowym uczniów.

Zajęcia prowadzone podczas ferii cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Wykształciły u dzieci nawyk przyjemnego i aktywnego spędzania czasu wolnego, odwróciły uwagę od zjawisk alkoholizmu, narkomanii, przemocy i agresji. Uczniowie zintegrowali się z nowymi kolegami. Nauczyli się rozsądnie korzystać z komputera, wykształcili pozytywny obraz własnej osoby i otoczenia przez twórcze myślenie oraz twórczą pracę. W czasie zajęć sportowych dzieci doskonaliły sprawność fizyczną i koordynację ruchową, kształtowały postawy moralne i społeczne w oparciu o wartości tkwiące w sporcie. Poprzez zabawę utrwalały wiadomości z przyrody, zdobywały wiedzę z dziedziny biologii, chemii i fizyki.

Zajęcia prowadzone przez nauczycieli w czasie ferii zimowych pozwoliły efektywnie spędzić czas wolny uczniom pozostającym w miejscu zamieszkania. Celowe będzie więc zaplanowanie i zorganizowanie podobnych zajęć podczas ferii zimowych w kolejnym roku szkolnym.

Anna  Lichańska