Wieczór naukowy „Z energią za Pan Brat”

8 maja 2022 godz. 14:33:12

Wieczór naukowy „Z energią za Pan Brat”

Dnia 28 kwietnia 2022 r. w Szkole Podstawowej nr 3 w Darłowie uczniowie klas 8 mieli okazję zdobyć nowe umiejętności i poszerzyć wiedzę na temat energii odnawialnej. Podczas wieczoru uczniowie prezentowali działanie kilku zestawów doświadczalnych. Były to między innymi: bio-energia, zestaw – energia ze słonej wody, hydrocar – jeżdżący model z napędem wodorowym, formy energii odnawialnej – energia wody, słońca, wiatru oraz zegar z baterią owocową.

Zestaw „Bio-energia” demonstrował zasilanie urządzeń alkoholem. Ogniwo paliwowe zasilane bezpośrednio alkoholem wytwarzało prąd wykorzystując reakcję chemiczną zamiany etanolu na kwas octowy. Za pomocą eksperymentalnego zestawu „Energia ze słonej wody morskiej” można było wytworzyć energię elektryczną wykorzystując słoną wodę oraz płytki magnezowe.

Największym zainteresowaniem cieszył się zestaw „Hydrocar”. Jeżdżące autko napędzane czystym wodorem gromadzonym w wodzie. W wyniku wykorzystania ogniwa paliwowego można było zaobserwować wydzielanie się tlenu i wodoru w dwóch transparentnych pojemnikach z wodą umieszczonych z tyłu pojazdu. W wyniku zachodzącej reakcji tlenu z wodorem wytwarzana była energia elektryczna oraz para wodna. Pojazd poruszał się cicho, bez wydzielania toksycznych produktów spalania, a napotykając na przeszkodę, omijał ją bez ingerencji właściciela.

Zestaw „Formy energii odnawialnej” przeznaczony był do eksperymentalnej wizualizacji 3 form energii oraz 5 różnych form ich zastosowań. Prezentowane doświadczalnie w pakiecie energie to: energia Słońca - ogniwo fotowoltaiczne, energia mechaniczna - generator ręczny, ogniwo galwaniczne(bateria).

Kolejny zestaw doświadczalny to „Zegar zasilany owocami i warzywami”. Płytki-elektrody wbijane były w owoc/warzywo, włączane w budowane obwody elektryczne oraz wykorzystywane do badania przewodności różnych materiałów. Zasilanie zegara odbywało się na tej samej zasadzie na jakiej działają współczesne baterie.

Ósmoklasiści aktywnie uczestniczyli w warsztatach, a zajęcia odbywały się w przyjaznej atmosferze. Nie ma lepszego sposobu zdobycia wiedzy niż poprzez jej praktyczne zastosowanie.

Marta Sołtan

Monika Kosowska