Rozpoznajemy emocje - zajęcia w klasie 2c
18 marca 2021 godz. 17:36:59
W dniu 11 marca 2021 r. uczniowie klasy 2 c rozwijali kompetencje emocjonalno-społeczne ucząc się rozpoznawać emocje u siebie i innych.
Emocje są ważną częścią naszego życia: nie możemy ich sobie wybrać w danym momencie, są naszym systemem alarmowym i motywacyjnym, wszystkie są ważne, bez podziału na dobre i złe. Nazywanie naszych uczuć rozwija umiejętność radzenia sobie z nimi. Czasami odsuwamy emocje i przeżywamy, jak nieproszonych gości…
Dlaczego rozpoznanie i nazywanie emocji jest tak ważne?
Po pierwsze, znając swoje emocje możemy zrozumieć samych siebie. Dorośli, znający swoje uczucia choć bywają zmęczeni i zestresowani, potrafią powstrzymać się od płaczu i ciskania przedmiotami, ponieważ rozumieją przyczynę swojego samopoczucia i umieją to nazwać. Dziecku jest znacznie trudniej. Ono zupełnie nie rozumie co czuje, co się z nim dzieje.
Po drugie, otwarte mówienie o uczuciach pozwala nawiązać głęboki, szczery kontakt z ludźmi. Ci, którzy wiedzą, co czują i mówią o emocjach, są lepiej rozumiani, potrafią szybciej dojść do porozumienia i są lubiani.
Po trzecie, znając swoje uczucia, możemy nad nimi zapanować. Bo nazwać emocje, to jakby złapać je w garść i przytrzymać. Kiedy już się je schwyta, można je obejrzeć z dystansu, zastanowić się, czy mamy ochotę pokazać je innym, a przede wszystkim nie pozwolić im za bardzo się rozbrykać. Im sprawniej człowiek potrafi to robić, tym lepiej radzi sobie nawet z groźnymi uczuciowymi burzami. A to daje poczucie siły i zadowolenia z samego siebie.
Zaprzeczanie emocjom powoduje, że człowiek uczy się odcinania od odczuć i potrzeb a nazywanie ich powoduje lepsze rozumienie siebie, swoich motywacji i potrzeb, pozwala lepiej kontrolować nasze reakcje.
Podczas zajęć uczniowie kl. 2c uczyli się rozpoznawać stany emocjonalne na podstawie wyrazu twarzy. Zabawa w kalambury była okazją do nazwania różnych emocji: radości, strachu, smutku, złości, wstydu, zazdrości oraz wstrętu.
Dzieci potrafiły opisać, jakie reakcje i zmiany fizyczne towarzyszą poszczególnym emocjom. Wykonywały również ćwiczenia pozwalające określić „natężenie emocji” oraz uczyły się rozpoznawać swoje własne emocje. W tym celu wykonały kartę pracy „Skrzynia emocji”, w której podzieliły miejsce tak, aby zmieściły się w niej wszystkie emocje, których doświadczają.
Zajęcia okazały się bardzo ważne i potrzebne. Pomogły zrozumieć uczniom, że nie ma emocji pozytywnych i negatywnych – wszystkie są dobre, ponieważ każda spełnia jakąś funkcję. Dzięki nim przygotowujemy się do tego, aby poradzić sobie w różnych sytuacjach, jakie przynosi codzienne życie.
Dorota Borkowska
Małgorzata Majda