Matematyczni detektywi w Trójce
27 grudnia 2024 godz. 17:06:04
Od początku roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 3 im. Króla Eryka Pomorskiego realizowany był projekt pt. „Matematyczni detektywi w Trójce”, który wygrał w konkursie „mSilnia” zorganizowanym przez Fundację mBanku w partnerstwie z Fundacją Dobra Sieć.
Projekt zyskał uznanie Kapituły Konkursu i otrzymał grant w wysokości 13 tys. zł. Realizowany był w szkole od września do grudnia 2024 i był interdyscyplinarny: łączył matematykę z przyrodą, fizyką i sztuką. Obejmował geometrię, zagadnienia związane z czasem, algebrę - cztery działania, ułamki, rozwiązywanie równań, przekształcanie wzorów. Uczniowie poznali pojęcie symetrii, utrwalali kolejność miesięcy w roku, liczbę dni w każdym miesiącu. Uczyli się tworzenia instrukcji.
Odbyło się kilkanaście zajęć warsztatowych:
- matematyczno-przyrodniczych „Symetria w przyrodzie”, na których uczniowie poszukiwali symetrii w przyrodzie, utrwalali znalezione symetrie na zdjęciach. Wykonane zdjęcia posłużyły jako ilustracje do kalendarza na 2025 rok.
- matematycznych „Mamy w planie rodzinne granie”, na których uczniowie stworzyli matematyczną grę planszową Matmopoly i zagrali w nią z rodzicami w czasie Rodzinnego Wieczoru Gier. Gra została udostępniona również innym uczniom.
- matematyczno-fizycznych, w czasie których stworzono scenariusz gry Escape Room z zadaniami mat.–fiz Następnie przeprowadzono Tydzień z Escape Roomem. Tu możez zobaczyć film o Escape Room.
- matematyczno–plastycznych „Parkietaże i mozaiki”, na których uczniowie tworzyli parkietaże i mozaiki z figur geometrycznych; ta część projektu zakończyła się wernisażem wykonanych prac.
Opiekunami grup warsztatowych były panie: Małgorzata Brzozowska, Magdalena Kasprzykowska, Marta Sołtan i Justyna Tomczyk. Dzięki projektowi uczniowie dostrzegli zależności matematyczne w otaczającym świecie (symetria, ciągi, powtarzalność pór roku, pomiar czasu). Rozwinęli umiejętność planowania oraz umiejętność myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania Ćwiczyli wykonywania konstrukcji geometrycznych za pomocą przyrządów, rozwijali kreatywność i wyobraźnię przestrzenną.
Projekt dofinansowała Fundacja mBanku.
Koordynator projektu
Ewa Jaźwińska