MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym

24 lipca 2024 godz. 17:37:32

MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym

W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła wzięła udział w pilotażowym Programie Profilaktycznym w ramach projektu „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.

Program „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”, zainicjowany przez Fundację UNAWEZA założoną przez Martynę Wojciechowską jest reakcją na obecną kondycję zdrowia psychicznego wśród młodych. Powstał w odpowiedzi na potrzeby uczniów, rodziców oraz nauczycieli i podkreślał znaczenie otwartej dyskusji o zdrowiu psychicznym.

Celem programu było wsparcie w zakresie Pierwszej Pomocy Psychologicznej, a także promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online.

Inspiracją do stworzenia programu były kierunki wyznaczone przez wyniki badania „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Badanie to ujawniło obraz dzieci i młodzieży borykającej się z samotnością, niską samooceną, ograniczonym poczuciem wpływu na otoczenie, brakiem zaufania do profesjonalnej pomocy i wsparcia społecznego, a także z przemocą rówieśniczą i hejtem.

Program „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” kierowany był do uczniów na różnych etapach edukacyjnych (klasy 1-3, 4-6, 7-8), a także do nauczycieli i rodziców. Wychowawcy klas 1-8 raz w miesiącu prowadzili zajęcia wspierające dzieci i młodzież wg określonego w programie scenariusza. Tematyka zajęć zawierała takie zagadnienia jak:

Lekcja 1 – Poczuj emocje

Lekcja 2 – Nazwij potrzeby

Lekcja 3 – Moje granice

Lekcja 4 – Potrzebuję pomocy Jak to zakomunikować?

Lekcja 5 – Ja i moje relacje w środowisku online i offline

Lekcja 6 – Ja i moje bezpieczeństwo offline i online

Lekcja 7 – Ja i krytyczne myślenie

Lekcja 8 – Aktywność fizyczna. Dlaczego mózg potrzebuje ciała.

Uczniowie naszej szkoły chętnie brali udział w zajęciach, w czasie których wspólnie z wychowawcami oraz pedagogiem szkolnym podejmowali rozmowy o zdrowiu psychicznym oraz rozwijali kompetencje emocjonalno-społeczne. Dzięki tym spotkaniom dzieci i młodzież: - przypomnieli sobie o tym jak ważne jest komunikowanie o swoich potrzebach oraz reagowanie na potrzeby innych,

- zwiększyli wiedzę na temat dostępnych osób i miejsc świadczących pomoc w kryzysie psychicznym,

- nabyli umiejętności związane z nazywaniem i komunikowaniem swojego samopoczucia w różnych chwilach i stanach emocjonalnych,

- nabyli umiejętności związane z nazywaniem i komunikowaniem uczuć w momencie przekroczenia przez inną osobę ich granic.

A. Lichańska