MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym
24 lipca 2024 godz. 17:37:32
W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła wzięła udział w pilotażowym Programie Profilaktycznym w ramach projektu „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.
Program „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”, zainicjowany przez Fundację UNAWEZA założoną przez Martynę Wojciechowską jest reakcją na obecną kondycję zdrowia psychicznego wśród młodych. Powstał w odpowiedzi na potrzeby uczniów, rodziców oraz nauczycieli i podkreślał znaczenie otwartej dyskusji o zdrowiu psychicznym.
Celem programu było wsparcie w zakresie Pierwszej Pomocy Psychologicznej, a także promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online.
Inspiracją do stworzenia programu były kierunki wyznaczone przez wyniki badania „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Badanie to ujawniło obraz dzieci i młodzieży borykającej się z samotnością, niską samooceną, ograniczonym poczuciem wpływu na otoczenie, brakiem zaufania do profesjonalnej pomocy i wsparcia społecznego, a także z przemocą rówieśniczą i hejtem.
Program „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” kierowany był do uczniów na różnych etapach edukacyjnych (klasy 1-3, 4-6, 7-8), a także do nauczycieli i rodziców. Wychowawcy klas 1-8 raz w miesiącu prowadzili zajęcia wspierające dzieci i młodzież wg określonego w programie scenariusza. Tematyka zajęć zawierała takie zagadnienia jak:
Lekcja 1 – Poczuj emocje
Lekcja 2 – Nazwij potrzeby
Lekcja 3 – Moje granice
Lekcja 4 – Potrzebuję pomocy Jak to zakomunikować?
Lekcja 5 – Ja i moje relacje w środowisku online i offline
Lekcja 6 – Ja i moje bezpieczeństwo offline i online
Lekcja 7 – Ja i krytyczne myślenie
Lekcja 8 – Aktywność fizyczna. Dlaczego mózg potrzebuje ciała.
Uczniowie naszej szkoły chętnie brali udział w zajęciach, w czasie których wspólnie z wychowawcami oraz pedagogiem szkolnym podejmowali rozmowy o zdrowiu psychicznym oraz rozwijali kompetencje emocjonalno-społeczne. Dzięki tym spotkaniom dzieci i młodzież: - przypomnieli sobie o tym jak ważne jest komunikowanie o swoich potrzebach oraz reagowanie na potrzeby innych,
- zwiększyli wiedzę na temat dostępnych osób i miejsc świadczących pomoc w kryzysie psychicznym,
- nabyli umiejętności związane z nazywaniem i komunikowaniem swojego samopoczucia w różnych chwilach i stanach emocjonalnych,
- nabyli umiejętności związane z nazywaniem i komunikowaniem uczuć w momencie przekroczenia przez inną osobę ich granic.
A. Lichańska